Feestelijke affiches

Affiche ontwerp Jan Roest, 1961.

De Bijenkorf en feestelijkheden hebben altijd bij elkaar gehoord. In december 1950 ging het culinaire evenement 'Kijken en Keuren' van start en konden de klanten inspiratie opdoen voor hun feesttafel. Tot op de dag van vandaag onderscheidt de Bijenkorf zich door de sfeervolle etalages en het unieke aanbod in het kader van acties en evenementen.


De adembenemende etalages tijdens de feestdagen waren voor hele generaties reden om een bezoek te brengen aan het warenhuis, al was het alleen maar om te kijken. Jarenlang presenteerde de Bijenkorf zich als Hofleverancier van Sint Nicolaas en ter vermaak van de kinderen werden speciale etalages ingericht, zoals in 1926 de Berenbruiloft, waarin van alles bewoog. Een reclamefilm over Sinterklaas uit 1933, met als titel De Bijenkorf heeft ’t, illustreerde de bekende slagzin waarmee werd aangeduid dat het warenhuis alles voor iedereen in huis had.

De adembenemende etalages tijdens de feestdagen waren voor hele generaties reden om een bezoek te brengen aan het warenhuis, al was het alleen maar om te kijken.

Feestelijke affiches maakten deel uit van de algehele decoraties binnen en buiten de Bijenkorf. Vaak werden elementen uit een affiche gebruikt ter versiering van de etalages, podia en vitrines.

In het begin van de jaren zestig maakten niet alleen de beroemde klimpieten hun entree in de Amsterdamse vestiging, maar groeide ook het kerstfeest meer en meer uit tot een sociale gebeurtenis. De Bijenkorf speelde hierop in met smaakvol gedekte tafels, luxe etenswaren, en feestelijke decoraties. Alles werd in het werk gesteld om de klanten te inspireren en de sfeer te laten proeven van een gezellig kerstfeest.


Op de affiches ter ondersteuning van de feestmaanden prijkte de Sint, met of zonder Piet, in uiteenlopende creaties, getekend of gefotografeerd. Vanaf de jaren negentig stonden de affiches sterk in het teken van Kerstmis en zodra de Pieten in de lichthal gingen klimmen, werden de Sint- en kerstaffiches gelijktijdig opgehangen, tot op 5 december de Sinterklaasaffiches werden weggehaald.

Sinds 2009 tot 2018 wordt het feestseizoen door de Bijenkorf ingeluid met het spectaculaire evenement 'Turn on the Lights'.


Affiche ontwerp, Antoni, 1962.

Affiche Kerst ontwerp Eric Meeder, 1987.

Affiche 1954, eerste Hofleverancier.

Affiche Turn on the lights, 2014.