Signatuur in vorm en stijl
Affiche Zomerkorf, ontwerp, Ben Bos, 1967.
Misschien heeft niet elke klant de veranderende tijdgeest even sterk gewaardeerd, smaken verschillen immers, maar vast staat wel dat de signatuur van de Bijenkorf wat betreft vorm en stijl onuitwisbaar is geweest. Dat manifesteerde zich heel duidelijk in de affiches. Toen in 1958 de vijfdaagse werkweek werd ingevoerd, presenteerde de Bijenkorf in datzelfde jaar de beroemde, door Lederman geïnitieerde actie Het Tweede Leven, waarin de klant geïnspireerd werd zijn vrije tijd een creatieve invulling te geven. Kunstenaar Lex Metz ontwierp hiervoor een bontgekleurde etalage, met natuurlijk het bijbehorende affiche. Ook de nieuwe actie Zomerzoeken – in 1986 veranderd in de Zomerkorf - werd ondersteund met een inspirerend affiche van de hand van Ben Bos.
De signatuur van de Bijenkorf wat betreft vorm en stijl is onuitwisbaar geweest. Daarbij speelde Martin Lederman een hoofdrol in het bedenken van thema's.
Affiche Zomerkorf, 1981, ontwerp Eric Meeder.
Affiche Het Tweede Leven 1958 ontworpen door Lex Metz.
Affiche ontwerp, Ben Bos, 1966.