Samenwerking de Bijenkorf en KLM

De Flying Dutchman, augustus 2001.

Eind augustus 2001 besloten de Bijenkorf en de KLM hun krachten te bundelen en werd de Bijenkorf partner in het Flying Dutchmanprogramma, waardoor Flying Dutchmandeelnemers hun Bijenkorfcard konden koppelen aan hun Flying Dutchmankaart. Dat hield in dat houders van een Bijenkorf voor iedere euro die zij met de kaart besteedden ook een FD-punt kregen op hun Flying Dutchman kaart en zo extra punten verdienden voor gratis vluchten met KLM. KLM gaf hiermee een extra attentie aan haar loyale klanten, terwijl de Bijenkorf een extra service bood aan de toch al bijzondere winkelervaring, was de uitleg van Onno van den Brink namens de KLM en Jan Berger namens de Bijenkorf.


"Een Bijenkorf punt gespaard betekende ook een KLM Flying Dutchmankaarpunt"

Reguliere kaart in zilver vanaf 2008.

Diamond Member kaart uit 2008.

FD-kaarthouders die nog geen Vaste Klant Kaart hadden, konden die in de Bijenkorf versneld in bezit te krijgen, zodat de koppeling ter plekke geregeld kon worden.

De samenwerking met International Card Services luidde (wederom) een nieuwe periode in voor de vaste klanten kaart, inmiddels BIJcard genoemd. In 2003 kreeg de kaart er een functie bij, die van creditcard, zodat er niet alleen binnen, maar ook buiten de Bijenkorf mee betaald kon worden. Met als bijkomend voordeel dat er dubbel gespaard kon worden voor de BIJpunten waarmee in de Bijenkorf korting en andere voordelen te behalen vielen. Het financiële aspect van de BIJcard werd door ICS voor hun rekening genomen, de Bijenkorf verzorgde de commerciële invulling, zoals segmentatie van doelgroepen, aanbiedingen, evenementen, etcetera.In juni 2008 werd een aparte afdeling CRM (Customer Relationship Management) opgezet, die zich richtte op zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het vasteklantenkaart-programma. Met als resultaat: online facturering, betere conversiemeting, inzet van meer (online) kanalen om de klant te bereiken, differentiatie van kaarten en het verrijken van klantengegevens.

Ook werd er een nieuwe huisstijl voor de kaart ontwikkeld, die aansloot bij de rijke traditie van de Bijenkorf als toonbeeld van inspiratie, stijl en klantgerichtheid. Tegelijkertijd werd er een nieuwe naam geïntroduceerd: de Bijenkorf Card.

Platinum-en diamond members

Rondom de Bijenkorf Card werd een nieuw programma geïnitieerd, met duidelijke ambities. Zo werd er onderscheid gemaakt tussen reguliere cardhouders, platinum members en diamond members, en werd er structureler gekeken naar de mogelijkheden die de kaart voor de Bijenkorf en haar klanten kon bieden. Hoe konden klanten geactiveerd worden om de kaart ook als creditcard binnen (en buiten) de Bijenkorf te gebruiken, met als beloning BIJpunten voor aankopen zowel binnen als buiten de Bijenkorf? Hoe kon de Bijenkorf haar klanten ‘upgraden’ naar een hoger segment? Uiteraard bleef ook de werving van nieuwe cardhouders een voortdurend punt van aandacht.


In 2008 had de (credit)card van de Bijenkorf zo’n acht procent van de creditcardmarkt in Nederland in handen. De ambities waren duidelijk: binnen een aantal jaren moest het huidige aantal van ruim een kwart miljoen kaarthouders verdubbelen, ook in omzet en gemiddelde uitgave per kaart.

Of zoals marketing directeur Robert Bohemen zei: “De Bijenkorf Card is de verleidelijkste Card van Nederland.”