2011: De Bijenkorf overgenomen door Selfridges
Het logo van Selfridges..
In januari 2011 werd de Bijenkorf overgenomen door de Wittington Investments Limited Selfridges & Co, onderdeel van de Canadese familie Weston, volgens de Bijenkorfdirectie en Maxeda de beste partij om de strategie van de Bijenkorf verder te ontwikkelen. Het in 1909 opgerichte familiebedrijf Selfridges, met warenhuizen in het Verenigd Koninkrijk en later in Ierland en Canada, zag de aankoop van de Bijenkorf als een geweldige mogelijkheid om zijn intrede te doen in de Nederlandse markt en een aanwinst op het portfolio van internationale winkelketens. Selfridges constateerde dat de strategie van Premium Experience en Flagshipstores van de beide bedrijven grote overeenkomsten vertoonden. Als belangrijkste verschillen zag het management dat bij Selfridges een world class service cultuur heerste waar de Bijenkorf van kon leren, terwijl zij konden leren van de bij de Bijenkorf goed werkende state of the art systems and CRM met als kern de online verkoopactiviteiten naast de winkels. De Bijenkorf krijgt van de Weston familie alle ruimte om grote investeringen te doen en daarmee bijna alle filialen wat betreft winkelinrichting op topniveau te brengen, naar voorbeeld van Amsterdam, waar de vernieuwingen zeer succesvol waren.
Galen Weston beoordeelde de plannen van de Bijenkorf als volgt: What is the best for the long term of the business. Zijn focus lag op klantbeleving.
De Bijenkorf komt in 2013 met een scherp geformuleerde, volledig nieuwe lange termijn strategie. Kern daarvan is een uitstekende mogelijkheid aan de bovenkant van de markt, met een sterke focus op beleving en emotie. Dat heeft meteen consequenties voor een aantal filialen, die aan drie voorwaarden moesten voldoen:
1. Een iconische uitstraling hebben of kunnen krijgen
2. Het juiste verzorgingsgebied kunnen bereiken
3. Voldoende schaalgrootte behalen.
Dat betekent dat afscheid wordt genomen van een aantal vestigingen, niet omdat deze verliesgevend zijn, maar omdat ze niet aan deze eisen kunnen voldoen. Dit leidt tot sluiting van de winkels in Enschede en Arnhem en de drie modewinkels in Breda, Den Bosch en Groningen. Het is een harde en moeilijke keuze maar het is de consequentie van de gekozen strategie. De Bijenkorf gaat verder met zeven flagshipstores en de Bijenkorf.nl. De Premium Experience strategie gaat topmerken, winkelbeleving en service naar internationaal topniveau brengen. Bovendien wordt de fysieke en virtuele winkelvloer verder geïntegreerd met optimaal gebruik van de mogelijkheden van applicaties van smartphones, tablets en sociale media. Er wordt hard gewerkt aan het toevoegen van grote internationale topmerken.
In tegenstelling tot de KKR periode was de invloed van de Weston familie veel meer gericht op het versterken van de formule met behoud van de waarde en origine van het onroerend goed van de Bijenkorf, ondanks het feit dat de familie daar geen eigenaar van was. Pogingen om de Bijenkorfpanden in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven te kopen mislukten. De Westons geloofden voor de governance veel meer in het Rijnlandse 2Tier model waarbij de belangen van meerdere stakeholders worden gediend.
Galen Weston zijn focus was: Klantbeleving
Galen Weston beoordeelde de plannen van de Bijenkorf als volgt: What is the best for the long term of the business. Zijn focus lag op klantbeleving.
Zijn dochter Alannah had meer aandacht voor zaken als:
• Creativiteit, tot uiting komend in bijzondere etalages, architectuuroplossingen met behoud van de historische waarde van het gebouw en creatieve marketing campagnes
• Duurzaamheid: zowel de vertaling naar duurzame operationele oplossingen als ook de assortiment invulling met veel meer duurzame artikelen
Voor de familie Weston was de focus weer dezelfde als bij de oorspronkelijke oprichters van de Bijenkorf: waarde van creatie die het patrimonium ten goede komt.
Selfridges in Londen.
Galen Weston met zijn dochter Alannah.