Wat waren voor de Bijenkorf de voordelen van deze fusie?
Aankondiging voor personeel van VendexKBB 1999.
De Bijenkorf was voor het nieuwe concern een zorgeloze onderneming, goed gepositioneerd, met een stabiel vaste klantenbestand en goede omzetkansen. Bovendien bood de fusie gelegenheid tot uitbreiding met kleinere en middelgrote vestigingen, waardoor het aantal filialen eind 2003 groeide van zeven naar maar liefst dertien. Ook de noodzakelijke investeringen in de grote filialen konden volledig worden voortgezet conform de periode daarvoor. De directie ondervond in het periodieke overleg met de hoofddirectie van Vendex KBB weinig of geen terughoudendheid in het te voeren beleid en de daarbij behorende investeringsprogramma’s.
De fusie bood de gelegenheid tot uitbreiding met kleinere en middelgrote vestigingen, waardoor het aantal filialen eind 2003 groeide van zeven naar maar liefst twaalf.
De fusie leverde de Bijenkorf een aantal voordelen op: "het gezamenlijk organiseren van kostenbesparingen in het transport vanuit de inkoopmarkten, margevoordelen door het gezamenlijk inkopen in het Verre Oosten of conditieafspraken met agenten die aan verschillende werkmaatschappijen leverden", aldus Jan Berger (CEO van de Bijenkorf) in BijenKorf van januari 1999. De fusie had geen invloed op het soort producten dat de Bijenkorf wereldwijd inkocht. Een voordeel voor de werknemers was de personeelspas, waarmee zij bij bijna alle werkmaatschappijen met korting konden kopen. Het doel van de fusie was vooral de expansie in het buitenland met een deel van de 17 formules die VendexKBB bestierde. Een van de toevoegingen was Brico België een Do it Yourself-markt met 96 winkels en 1620 medewerkers. In totaal werkten er 53.000 medewerkers in dit concern, dat een omzet had van 4,3 miljard euro. Toch bleek de fusie uiteindelijk geen groot succes. De breedte van het concern in verschillende formules was een handicap, en enkele formules, zoals V&D en M&S mode raakten in de problemen. En bij de aandeelhouders ontstond kritiek vanuit een kleine Amerikaanse belegger Guy Wyser-Pratte die zich hardnekkig verzette tegen de beschermingsconstructie via de Stichting Administratie kantoor. De koers van het nieuwe aandeel VendexKKB halveerde in minder dan twee jaar en het bestuur slaagde er maar niet in deze trend om te buigen.
VendexKBB verkoopt in 2002 onderdelen
In mei 2002 verkocht VendexKBB een zestal concernonderdelen aan CVC Capital Partners. De formules Siebel, Kijkshop, Perry Sport, Prénatal en Scapino, met in totaal 8000 medewerkers. Werd in juni 2002 overgedragen. Bovendien werd de rest van het concern in vier samenhangende groepen verdeeld: warenhuizen (Hema, Bijenkorf en V&D), Fashion (M&S Mode), Hunkemöller, Claudia Sträter en America Today), Doe-het-zelf winkels (Praxis, Formido en Brico) en Elektronica (Dixons, Dynabyte, It’s en Modern Electronics).
De druk vanuit de corporate raider Wyser-Pratte werd steeds groter en een groeiend aantal aandeelhouders steunde hun wens om de beschermingsconstructie van het concern te elimineren. In 2004 slaagde het bestuur van VendexKBB erin een nieuwe eigenaar te vinden en VendexKBB van de beurs te halen. Voor de Bijenkorf had deze tussenperiode van VendexKBB geen invloed op zijn strategische ontwikkelingen. De Bijenkorf was zelfs een van de parels bij de verkoop aan KKR.