Het tijdperk van Anni Apol
De bekroonde etalages in 1955 van Henny Cahn en Metten Koornstra.
Anni Apol was de eerste vrouw die als styliste bij de etalagedienst van de Bijenkorf in Amsterdam in 1957 in dienst trad. Haar komst in Amsterdam was niet zonder slag of stoot gegaan: de etaleurs hadden zelfs een protest vergadering belegd over het feit dat een vrouw hun afdeling kwam versterken.
Na vijf jaar intensief met Premsela te hebben samengewerkt bracht Anni Apol onder het nieuwe hoofd Jan Tybout nog meer structuur aan in de inrichting van de etalages. Dat deed zij onder meer door zich te laten inspireren door kunstschilder Morandi, bekend om zijn stillevens van kruiken, vazen en flessen in een beperkt aantal kleuren. Haar concept werd het groeperen van een beperkt aantal artikelen dicht bij elkaar, in een bescheiden aantal kleuren.
Anni Apol was de eerste vrouw die als styliste bij de etalagedienst van de Bijenkorf in Den Haag in dienst trad.
De rol van Lederman bleef van wezenlijk belang bij de commerciële activiteiten en grote evenementen, die door de etalages werden ondersteund. Zoals bijvoorbeeld het thema “De beste tijd van het leven” in 1960 tijdens het tachtigjarig jubileum. Tot en met het tweede eeuwfeest bleef Lederman de Bijenkorf adviseren en inspireren.
De etaleurs realiseerden in de jaren vijftig en zestig samen met bekende ontwerpers als Henny Cahn en Metten Koornstra de meest verbluffende schouwspelen. Een hoogtepunt was de hoeketalage bij de Beurs, die in november en december 1955 te bewonderen was. Deze creatie van een tot in details nagebouwd typisch Amsterdams straattafereel werd in 1956 onderscheiden met de gold medal van het Amerikaanse vakblad Display World.
Premsela etalages van de Beste tijd van het leven in 1960 in Amsterdam.
Affiche De beste tijd van het leven in 1960. Ontwerper Theo Stradmann.