Sinterklaas- en kerstetalages.
Twee etalages van Selfridges tijdens de Kerstperiode van 1979. Het tinnen soldaatje en Peter Pen.
Een groot man maakte de hoeketalage bij de Beurs ('Kast 5', een etalage werd kast genoemd): Dick Verburg (mijnheer Dick), chef van de werkplaats. Al in juni of juli begon hij aan 'de Sinterklaaskast', met honderden bewegende figuren, boten, spoetniks, treintjes en open- en dichtgaande bruggen. Zo herinnert Jan Willem Holsbergen zich in Het Parool van 14 april 1983 de eerste Sinterklaasetalages van de Bijenkorf na de Duitse bezetting. (Holsbergen werkte tussen 1946 en 1951 op de reclameafdeling van de Bijenkorf.) Niet alleen het publiek, vele tienduizenden kinderen, vergaapten zich wekenlang aan Dick's etalage, ook wij waren altijd weer verbluft door het wonder van zijn techniek. Bovendien werkte dit alles weken en weken zonder een enkele storing.
Al in juni begon mijnheer Dick Verburg met de voorbereiding van het mechaniek voor de Sinterklaas etalages.
De feesten van decemberdagen zijn voor de Bijenkorf altijd jaarlijkse hoogtepunten geweest. Niet alleen in de winkel, ook in de etalages leefden de creatieve vormgevers zich uit, vooral in de beroemde kinderetalages in de Sinterklaastijd: met rijdende treinen en massaal musicerende beren. In 1978 bood de Haagse Bijenkorf kinderen de gelegenheid zelf etages te maken.
En in Amsterdam werd ter ere van de nieuwe bestrating van het Damrak live muziek gespeeld in de hoeketalage bij de Dam. In 1979 wist de Bijenkorf via de internationale warenhuisvereniging beslag te leggen op de bewegende sprookjesetalages van Selfridges uit Londen.
Voor zijn Sinterklaasetalages werd Jan Tybout terecht vereerd met de beroemde Art directorprijs, de LAMP, een prijs die eigenlijk alleen aan reclamebureaus werd uitgereikt.
Life muziek in de hoeketalage aan de Damkant in 1978
Buiten verkoop op de nieuwe bestrating in 1978 aan het Damrak