Verhalende thema’s
Inspiration Bij van april 2013.
In april 2013 ging de Bijenkorf een samenwerking aan met het Rijksmuseum, dat na jaren zijn indrukwekkende renovatie had voltooid. Mode en design horen vanzelfsprekend bij het Rijksmuseum en de bijzondere collectie was voor de Bijenkorf een bron van inspiratie. De visuele presentatie van een product is vergelijkbaar met de expositie van een kunstwerk. Fotografen, stylisten en communicatiespecialisten aangetrokken om ter gelegenheid van de opening van het in oude en nieuwe glorie historisch gerenoveerde Rijksmuseum een aantal etalages van de Bijenkorf in te richten. Ook werd er een pop-up shop geopend, waarin artikelen uit de museumshops werden verkocht. Onder de titel Piece of Art werd de samenwerking tussen beide instituten zichtbaar gemaakt in de etalages, de catalogus, in de winkel zelf en in de aan het evenement gewijde video.
In april 2013 ging de Bijenkorf een samenwerking aan met het Rijksmuseum
Een volgend succesvol initiatief was de samenwerking in mei 2014 tussen de Bijenkorf en het stoffendesignmerk Vlisco uit Helmond, gespecialiseerd in Afrikaanse stoffen. Het verhaal, gepresenteerd onder de naam Boom, werd geïllustreerd met bijzondere decoraties, speciale evenementen en stylingideeën. In de etalages werden de kleurrijke stoffendessins getoond, met fraaie foto's van Barrie Hullegie. Ook hierbij verscheen een video. Zo werd verhalenderwijze de productgroep stoffen, ooit de belangrijkste trekpleister van de Bijenkorf, op een eigentijdse manier in beeld gebracht.
Fearless was het thema van de Inspiration van april 2014 en niemand minder dan de internationaal vermaarde illustrator Spiros Halaris werd uitgenodigd deze slogan te visualiseren. Het resultaat was zichtbaar op de cover van de Inspiration en kreeg vanzelfsprekend op bijzondere wijze gestalte in de etalages.
Etalage Amsterdam, april 2013.
Pagina uit inspiration van april 2013.