De invloed van reclame
De eerste mode- catalogus uit het voorjaar van 1962.
In een notitie uit 1965 zette het Researchbureau uiteen hoe twee invloedrijke instanties oordeelden over invloed van reclame op de commerciële ontwikkelingen. Het NIVE/BvA zag de functie van reclame als beïnvloeding van het koopgedrag. 'Als communicatiemiddel de aandacht opwekken, de aandacht blijven vasthouden en een blijvende indruk bewerkstelligen, die een verkopende waarde bezit.'
De leden werd geadviseerd duidelijke reclamedoelen te stellen. Daarbij moesten de volgende vragen beantwoord worden: Wie moet ik iets gaan vertellen, wat moet ik vertellen, waar, wanneer en hoe vaak moet ik het vertellen en tot slot: hoe moet ik het vertellen.
Nationale en internationale onderzoeken onderstreepten het belang van goede reclame voor de groei van de omzet.
In datzelfde jaar maakte de Internationale Warenhuis- vereniging de resultaten bekend van een jarenlang onderzoek bij drie Parijse warenhuizen: Au Bon Marché, Printemps en Galeries Lafayette. Op basis hiervan deed de Vereniging de volgende aanbevelingen: de boodschap moet duidelijk en compleet zijn, het moment van uitbrengen van de reclameboodschap moet goed gekozen zijn, en de reclamedoelen helder. Tevens werd aanbevolen de resultaten te meten, waarbij een betrouwbare meetmethode werd geadviseerd.
De productadvertentie; mooie voorbeelden uit 1967 zijn de Tailleur- en de kleurenmanteladvertentie;
De prijspromotieadvertentie,de bekende SV’s (Speciale verkoopadvertenties.) Zoals het maandelijks Vaste Klantenbulletin, met speciaal voor de vaste klanten geselecteerde artikelen, en Nieuws uit de Bijenkorf.
Samen met het reclamebureau Prad verfijnde de Bijenkorf de communicatie-uitingen in de volgende categorieën:
Speciale folders voor modebeelden; de eerste, Het gezicht van de nieuwe mode, verscheen in 1963;
De seizoensadvertenties, zoals in 1967 de Zomerkorf, paginagroot in de dagbladen gebracht en gecombineerd met een affiche;
Zomerkorf advertentie uit 1967 gemaakt door Prad.
SV advertentie uit 1967 eveneens gemaakt door Prad reclame bureau.
De ‘tailleurs à la carte’ Advertentie gemaakt door Prad in 1967.
De kleurenmantels van 1967 gemaakt door Prad.