De komst van reclamebureau Prad in 1951 bij de Bijenkorf
Een zondagskind in de reclame, door Wilbert Scheurs uit 1995.
Pradadvertentie van Joop Smit, 1962.
Van 1951 tot 1971 was Prad het reclamebureau voor de Bijenkorf. Het bureau, destijds door Martin Lederman aanbevolen, bouwde in die periode een bijzondere creatieve reputatie op. Prad was erg trots op het account van de Bijenkorf. In het boek over de geschiedenis van Prad geschreven door Wilbert Scheurs staat op pagina 43 te lezen dat Prad de Bijenkorf daarom zo waardeerde omdat zij de opdracht kregen opmerkelijke, stijlvolle en creatieve reclame uitingen te maken. “De Bijenkorf wilde zijn nek uitsteken om zich te kunnen onderscheiden van de middenmoot waar met name V&D domineerde. Die bijzondere positie van de Bijenkorf bleek ook uit haar architectuur van de gebouwen, in zijn etalages en ook in de communicatie”.
Reclame moest niet alleen informeren, maar verleiden, uitnodigen en inspireren. Dat voelde Prad als zijn belangrijkste opdracht. Prad stelde een bijzonder team samen met Dimitri Frenkel Frank als de drijvende inspirator en Joop Smit als Art director.
Alle teksten in de advertenties werden geschreven door Dimitri Frenkel Frank die het erg goed kon vinden met Martin Lederman. Jarenlang werden de layouts en illustraties bij de teksten van Dimitri gemaakt door de ontwerper Martin Meijer.