Sociale media

Website pagina van de de Bijenkorf app maart 2017.

De mogelijkheid om online te winkelen veranderde het koopgedrag van de consument, maar met ingang van 2010 kon de Bijenkorf daar met de nieuwe strategie uitstekend op inspelen. Die strategie berustte op vier pijlers: merkendifferentiatie, service, winkelbeleving en de omnichannel klantbenadering (welk kanaal de klant ook gebruikte, computer, mobiele telefoon, de fysieke winkel of reclamemateriaal, de communicatie met de klant was daar volledig op afgestemd). In 2015 was het aantal virtuele bezoekers ca. 45 miljoen tegenover een kleine 30 miljoen winkelbezoeken. Daarmee was bewezen dat de gekozen focus op online- shopping – met een sterke concentratie op de cardmembers (de nieuwe benaming van houders van een vaste klant kaart) middels het gebruik van de drie essentiële social media (Facebook, Twitter en Linked In) strategisch juist was geweest. De multichannel klanten besteedden drie keer zoveel als store only-klanten. En vier keer zoveel als online only-klanten.

In 2015 was het aantal virtuele bezoekers ca. 45 miljoen tegenover een kleine 30 miljoen winkelbezoeken.

Om de beleving nog reëler te maken werden steeds meer YouTube video’s geproduceerd en vertoond op de site van de Bijenkorf en de social media. In plaats van overladen te worden met emailalerts vol aanbiedingen, werden de vaste klanten verrast met de nieuwste modetrends.


Ook kwam er een speciale app voor de mobiele telefoon beschikbaar, die na 2015 al meer dan 640.000 keer werd gedownload, dat wil zeggen dat zo'n . vierhonderdduizend klanten wekelijks via deze app de Bijenkorf bezochten.


De eens zo frequent verschenen Bij magazines werden na 2010 onder de nieuwe naam Inspiration nog slechts viermaal per jaar toegestuurd. In 2016 onderging het blad opnieuw een naamsverandering, om als Fashion guide een nieuwe toekomst in te gaan.

Pagina in Inspiration Bij van april 2014.

Website pagina Facebook, 31 maart 2017.