Vooruitstrevende ontwerpen
De Sint Nicolaas catalogus van november 1973.
Met behulp van reclamebureau Prad werden in het begin van de jaren zeventig door de afdelingen inkoop, styling en reclame via goederenuitmonsteringen de juiste sfeer, goederenselectie en fotografie van de Sint Nicolaascatalogus bepaald. Om snel en efficiƫnt te kunnen werken kreeg de fotograaf toestemming zijn apparatuur in het glazen-paleis op te stellen. De hier afgebeelde catalogus dateert uit 1973. In de tweede helft van de jaren zeventig werd het reclame- bureau Prad vervangen door Young & Rubicam, destijds geleid door creatief directeur Jim Prins en managing director Tiemen Bosma. Adri de Vries trad op als account- manager. Dat betekende een aanpassing van stijl, formaat en vormgeving van de catalogi.
Via goederenuitmonstering werd de juiste sfeer voor de Sint Nicolaas catalogus gecreƫerd.
In de tweede helft van de jaren zeventig werd voor de grote dagbladadvertenties gebruik gemaakt van speciaal getekende sfeer- en stijlafbeeldingen van de hand van jonge ontwerpers, geselecteerd door Young & Rubicam, De mode-illustraties waren van twee Zwitsers, Urs Schmidt en Rudolph Hertz. Het uitgangspunt van Y&R was dat de Bijenkorf zich door stijl, innovatie en artistiek vakmanschap in de communicatie moest onderscheiden.
De door Benno Premsela voor de inrichting van de etalages ingezette trend zou ook in de communicatie met de klant herkenbaar moeten zijn. Eind jaren zeventig, met de komst van het nieuwe Hoofd Marketing Koos Gaakeer, werd de nieuwe visie over de communicatie met de klant pas goed duidelijk.
De gekleurde advertentie van Urs Schmidt uit 1975.
Sinterklaas advertentie van Jan Abbing uit 1975.