De Bijenkorf kunstcollectie
Kop 'Acrobaat' van Charlotte van Pallandt 1947 uit de kunstcollectie van KBB voor 1995.
Onder de vlag van Koninklijke Bijenkorf Beheer verzamelde de stichting Buyko werk van de Cobrakunstnaars, waarbij de toenmalige directeur van het Stedelijk Museum, Willem Sandberg, van advies diende. In een interview met Caroline Roodenberg-Schadd voor de Mondriaan Stichting vertelde Sandberg in 1970 hoe hij door de Bijenkorf benaderd was. Van der Wal deed hem het volgende voorstel: 'Zeg, ik hoorde dat het de kunstenaars in Nederland zo slecht gaat en wij als Bijenkorf willen daar wat aan doen. Zou jij voor ons willen kopen? Je mag het in je museum ophangen, maar als daar geen plek is doen we dat in de Bijenkorf.' Van der Wal had hiermee ook de bedoeling de discussie over mooi en lelijk op gang te brengen.
Onder de vlag van Koninklijke Bijenkorf Beheer verzamelde de stichting Buyko werk van de Cobrakunstenaars, waarbij de toenmalige directeur van het Stedelijk Museum, Willem Sandberg van advies diende.
Voor Sandberg was dat een buitenkans. Hij mocht de collectie naar eigen inzicht samenstellen en een van zijn eerste aankopen was een werk van Karel Appel, die zelf ook een tijdje als etaleur in de Bijenkorf in Amsterdam had gewerkt. Appel was als kunstenaar nog volledig onbekend en blij dat er eindelijk een kunstwerk van hem werd gekocht. Dit vroege werk van Appel, De Vrijheidsschreeuw, hing tot voor acht jaar in het Stedelijk Museum.
In de jaren tussen 1948 en 1959, een tijd dat Cobra nog omstreden en zeker niet museum-fähig was, verzamelde Sandberg in totaal 181 kunstwerken voor de Bijenkorf.
Uit die periode stammen ook aankopen als landschappelijke werken van Piet Ouborg en beeldhouwwerk van Jacques Lipchitz, Mari Andriessen, Wessel Couzijn en Charlotte van Pallandt. Het grootste object is een 25 meter hoog beeld van Tajiri. De collectie waaiert uit van Cobra naar figuratieve en zelfs surrealistische kunst, met werk van Gerrit van 't Net, Jeroen Henneman en Hans Kanters, een zelfportret van Edgar Fernhout en naïeven van Sal Meijer. De samenwerking tussen de Bijenkorf en het Stedelijk Museum duurde tot 1975 – twee jaar eerder was Sandberg opgevolgd door Edy de Wilde.