De sculptuur van Naum Gabo
De sculptuur van Naum Gabo voor de Bijenkorf in Rotterdam, 1957.
Het beeld van de Russisch-Amerikaanse kunstenaar Naum Gabo is onlosmakelijk verbonden met de Bijenkorf in Rotterdam. Na de oorlog gaf het warenhuis de Hongaars-Amerikaanse architect Marcel Breuer opdracht om een nieuw gebouw aan de Coolsingel te ontwerpen. Omdat in het naoorlogse Rotterdam een breder profiel van de Coolsingel werd nagestreefd, kregen nieuwe gebouwen een andere rooilijn voorgeschreven, terwijl ook de oude rooilijn gemarkeerd diende te worden. Wat betreft de Bijenkorf losten architect en gemeente dit op door op die oude rooilijn een monumentale sculptuur te plaatsen.
Het zesentwintig meter hoge constructivistische kunstwerk van Naum Gabo loste het rooilijn probleem van de Bijenkorf met de gemeente op.
Dat werd de zesentwintig meter hoge constructie van Naum Gabo – het grootste constructivistische kunstwerk dat ooit in de openbare ruimte is geplaatst. Bij de opening van de nieuwe Bijenkorf op 17 maart 1957 is de Gabo nog niet gereed om op zijn plaats gebracht te worden. Ook de tentoonstelling van werken van Gabo werd uitgesteld. Om toch bij de opening over een mooi kunststuk te kunnen beschikken, kocht Gerrit van der Wal een houten sculptuur 'De liggende vrouw' van Henri Moore, dat lang in de raampartij van het La Ruche restaurant heeft gelegen.
Op 18 mei kon Gabo's beeld geïnstalleerd worden en tijdens de persconferentie zei Gabo hierover: 'Men ziet dit werk zoals het is en kan zich afvragen of het voldoening schenkt en of men de gedachte erin terugvindt aan een monument, gewijd aan de geestkracht van deze grote stad, die herrees uit de as en thans vooraan gaat in de rij der steden.' Met de officiële onthulling van het beeld op 21 mei 1957 werd de nieuwbouw van de Bijenkorf voltooid en was Rotterdam een modern landmark rijker.
Beeld van Henri Moore 'De liggende vrouw', 1957.
Beeld van Henri Moore ' De liggende vrouw' uit 1957 in de raampartij van de het restaurant in de Bijenkorf Rotterdam in 1957.