Martin Visser
Affiche van de promotie “Ons Huis Ons Thuis” van Benno Premsela in 1950.
In 1947 werd er in de Amsterdamse Bijenkorf een nieuwe verkoopchef voor de meubelafdeling aangesteld: ontwerper en kunstverzamelaar Martin Visser (geb.1922). In de vijf jaar dat hij er werkzaam was zette hij zich met veel elan in voor de verkoop van moderne meubelontwerpen en gaf door een heel nieuwe inrichting de afdeling meer aanzien. Hij volgde daarmee het advies van Sandberg om niet meer zoveel mogelijk objecten uit te stallen, maar te streven naar een meer museale opstelling van een beperkt aantal objecten. Op die manier werden de klanten vertrouwd gemaakt met moderne kunst. Visser had ook de moed om op de eerste OHOT (Ons Huis Ons Thuis) in 1948, niet alleen een aantal expressionistische schilderijen te exposeren, maar ook drie abstracte werken van experimentele schilders.
In 1947 werd er in de Amsterdamse Bijenkorf een nieuwe chef voor de meubelafdeling aangesteld: ontwerper en kunstverzamelaar Martin Visser.
Een jaar later, tijdens de tweede OHOT, werd door architect ontwerper Aldo van Eyck een spraakmakende verkooptentoonstelling gehouden met werk van de Cobra-schilders Appel, Constant, Corneille, Brands, Wolvecamp en Rooskens. Hoewel de expositie bij het publiek en het personeel op weerstand stuitte, kreeg Visser steun van de directeur Gerrit van van der Wal. Hijzelf kocht privé een gouache van Appel voor 60 gulden.
In 1950, bij het tachtig jarig bestaan van de Bijenkorf, kreeg Friederich Vordemberge-Gildewart, een geometrisch abstract werkende kunstenaar, de opdracht een aantal etalages te ontwerpen.
In de periode 1954 tot 1957 werkte op de reclame-afdeling de kunstenaar Wim Strijbosch (1928-1968) als grafisch ontwerper. Hij bepaalde in die periode het moderne gezicht van de Bijenkorf.