1996 Bellissima Italia
Pagina in Bij, 12 april 1996.
En weer was Italië terug in de Bijenkorf! In 1952 was op de vijfde etage van de Bijenkorf Amsterdam de eerste espressobar in Nederland geopend en tijdens de succesvolle landenpromotie van 1953 had de Bijenkorf de pasta in ons land geïntroduceerd. De keuze voor een nieuwe promotie was op Italië gevallen omdat directie, na de landenacties uit verre continenten, graag een promotie over een dichterbij gelegen land zou organiseren. Emile Crince Le Roy, inmiddels met pensioen, werd uitgenodigd hiervoor een plan te bedenken. Eigenlijk was het binnenland van Italië nog steeds vrij onbekend bekend bij veel Nederlanders, wist hij, dus werden daar de schijnwerpers op gericht. “Voor de echte Italiaan zijn kleding, auto, opera en woninginrichting minder belangrijk dan eten', volgens Crince Le Roy. 'Als twee Italianen elkaar 's morgens ontmoeten, zal de eerste vraag steevast zijn: “Waar heb je gisteravond gegeten?” Vandaar dat de promotie was opgebouwd rond de regio’s die een eigen culinaire traditie in stand hielden.
Italië heeft 21 regio's en allen hebben een eigen keuken.
Pagina in de Bij, april 1996.
Twee binnenpagina's in de Bij, april 1996.