Handboek huisstijl 2008
Handboek huisstijl vanaf 2008. Een komplete instructie voor het gebruik van kleuren, lettertypen en fotografie voor de hele Bijenkorf.
In 2008 besloot de Bijenkorf dat het tijd was om de huisstijl te herzien en duidelijke richtlijnen vast te stellen. Deze werden vastgelegd in een Handboek Huisstijl, zodat achtereenvolgende vormgevers wisten waar zij zich aan dienden te houden. Bovendien kwam er een brand identity manager in dienst, die de identiteit van de Bijenkorf moest bewaken
De Helvetica was nog altijd de huisletter, maar sinds 2008 was er een soortgenoot bijgekomen, de Zapf: een slanke schreefletter, ontworpen door de Duitse typograaf Hermann Zapf. Met haar rondere, vrouwelijkere uitstraling is de Zapf de ideale tegenhanger van de neutrale Helvetica; in koppen en kaderteksten worden beide lettertypes nu afwisselend toegepast. Daarnaast blijft de hexagoon, de schematische vorm van een honingraat, prominenter dan vroeger een icoon, al dan niet honingkleurig en/of gevoegd in een raster patroon. Op verpakkingen, in etalages en zelfs als kader voor fotografie komt de zeshoek nu terug.
De huisstijl heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een niet meer weg te denken fenomeen in de Bijenkorf. Na bijna 150 jaar is corporate identity een onlosmakelijk deel van de communicatie met de klant geworden.
Woord- en beeldmerk mogen als logo nooit losgekoppeld worden. Voor producten en diensten is los gebruik van het woord- en beeldmerk wel toegestaan.
Pagina uit handboek huisstijl 2008. De nieuwe huisstijl in beeld.
Pagina uit huisstijlhandboek 2008. Draagtassen en cadeaupapier.