Opmars van de zelfmaakmode
Affiche Butterick knippatronen, 1949.
In 1915 introduceerde de Bijenkorf iets nieuws: knippatronen naar maat, gemaakt in een gespecialiseerd atelier. Met een dergelijk patroon kon de klant thuis zelf aan de slag, nadat natuurlijk de benodigde stoffen in de Bijenkorf waren aangeschaft. Vervolgens bood de Bijenkorf aan het kledingstuk gratis af te passen in de winkel.
De zelfmaakmode werd al snel populair: in 1924 verkocht de Bijenkorf maar liefst 30.000 verschillende knippatronen van Uhlstein en Butterick. Het modeblad La Coupe, dat men zich thuis kon laten toezenden, gaf een overzicht van alle modellen.
In 1924 verkocht de Bijenkorf maar liefst 30.000 verschillende knippatronen van Uhlstein en Butterick.
Langzamerhand kwam ook de damesmode van de grond, maar was nog minder innovatief dan de veelzijdige stoffenafdeling met zijn meest modieuze dessins en materialen. Naast wollen stoffen uit Nederland (Tilburg en Twente) verkocht de Bijenkorf onder meer zuivere zijde uit Lyon (de meest geliefde stof in het assortiment), Black Watch- stoffen uit Schotland, en kunstzijde, nog een tamelijk nieuw product. In 1929 presenteerde de Bijenkorf een nieuwe serie kunstzijdes onder de naam Bajazzo.
Samen met een wasvoorschrift werden deze stoffen in de meest actuele dessins afgebeeld in een folder waarmee de Bijenkorf opnieuw blijk gaf van een groot gevoel voor de actuele trends.
Op het hoogtepunt van de stoffenverkoop bestond het assortiment uit wel 10.000 verschillende stoffen. Ook tijdens de vele jaarlijkse landenacties was de stoffenafdeling sterk vertegenwoordigd, met in het betreffende land speciaal geweven en/of gekleurde stoffen.
De Bijenkorf Bajazzo stoffen van de firma Vlisco. Collectie 1930.
De Bijenkorf Bajazzo stoffen van de firma Vlisco. Collectie 1930.
De Bijenkorf Bajazzo stoffen van de firma Vlisco. Collectie 1930.