Stoffen in de landenacties
Affiche landenactie Evviva l'Italia, 1964
Hoewel Italiaanse producten al lang een belangrijk aandeel hadden in het assortiment van de Bijenkorf, besloot de directie in het voorjaar van 1964 toch opnieuw een Italië-actie te organiseren. In deze actie, Evviva l’Italia gedoopt, zouden drie elementen voor een uniek aanbod zorgen: kleur, fantasie en originaliteit. Met die boodschap werden de inkopers van stoffen, accessoires, hoeden, bijous en kleine confectie eropuit gestuurd. Volgens Herbert Italiaander was de actie een schot in de roos, omdat Italië hét modeland bij uitstek was – vooral de kleurige broderie-artikelen waren geliefd.
Evviva l'Italia voor de tweede keer een landenactie met Italiaanse goederen.
Mevrouw Ton Westermeijer van de bijouterie-afdeling had een kunstenaar ontdekt die gespecialiseerd was in het ontwerpen van unieke sieraden, Max Glazer vond op een beurs in Milaan een schat aan nouveauté's en had groot succes met zijn bijzondere paraplu's. Er werden tal van kleurrijke katoenen stoffen in bijzondere dessins aan het assortiment toegevoegd, zoals ook bij latere landenpromoties inkopers er steeds weer in slaagden stoffen uit het betreffende land voor de Bijenkorf te veroveren.
In het najaar van 1966 werd de stoffenafdeling verrast met een verrassing van de firma De Ploeg: een nieuwe collectie japonstoffen van scheerwol in dunne soepele kwaliteiten.
En de afdeling breiwol introduceerde een breigaren dat de zachtheid van wol combineerde met de warmte-isolerende eigenschappen van moderne weefsels.
Tot eind jaren tachtig bleef de zelfmaakmode op het toneel en werd er ook in het BIJ Journaal regelmatig aandacht besteed aan de stoffenafdeling.
Voorpagina van BijenKorf bij de landenactie Evviva l'Italia in maart 1964.
De heer Glaser inkoper mode accessoires, in BijenKorf van maart 1964.
Bernard Mock inkoper stoffen, in BijenKorf van maart 1964.