Verspreiding van het modenieuws
Advertentie Silhout Shop, getekend door Urs schmidt, 1976.
Catalogus zomerzoeken, 1974.
Mode was belangrijk in de Bijenkorf, maar zeker even belangrijk was de vraag: hoe brengen we het nieuws over die mode bij de klant? In die periode werd er alleen met Sinterklaas een catalogus uitgebracht. Pas in 1974 werd er voor de eerste keer ook een zomercatalogus verspreid. Meestal werd door modebladen als Avenue, Libelle en Margriet aandacht besteed aan de nieuwe modetrends zoals die in de Bijenkorf gepresenteerd werden en aan de bladen doorgegeven. De nieuwe catalogus bood de klant een duidelijk en handzaam overzicht van het modenieuws en kan worden beschouwd als een voorbode van het latere BIJ Journaal.
In het voorjaar van 1976 verschenen er andere advertenties. Natuurlijk, de klant wilde het aantrekkelijkste product van de beste kwaliteit voor de beste prijs. De verleiding is dan groot alles in één uiting te vertellen, met het risico dat de klant niet meer kan volgen waar de Bijenkorf voor staat. Met een nieuwe gescheiden aanpak wilde de Bijenkorf krachtiger overkomen. Bovendien moest dat het antwoord zijn op de verslechterde economische omstandigheden. Als opvolger van de Reken Maar Reeks werd gekozen voor een dames- en heren budgetshop op de parterre met basis artikelen voor goede prijzen. Het grote voordeel van deze aanpak was dat in de winkel per uitingsvorm een andere sfeer kon worden gecreëerd en door regelmatige herhaling zou de klant ze niet kunnen missen.
In het voorjaar van 1976 verschenen er andere advertenties. Natuurlijk, de klant wilde het aantrekkelijkste product van de beste kwaliteit voor de beste prijs.
Advertentie Silhout Shop, getekend door Urs schmidt, 1976.
Pagina in Bij journaal, september 1981.