Hoe tevreden was de klant van de Bijenkorf in 2012?
Klant tevredenheid onderzoek 2009 voor de Bijenkorf door TNS Nipo.
Uit een door TNS Nipo in 2009 gehouden tevredenheidsonderzoek in de Bijenkorf bleek dat de klant erg tevreden was met het assortiment. Het aanbod was actueel, er was voldoende keus, er waren voldoende basisproducten en de presentatie werd gewaardeerd. Dat gold ook voor de winkelindeling. De klant vond de winkel schoon en opgeruimd en ook de ruime openingstijden werden gewaardeerd.
Positief was men ook over de kwaliteit van het assortiment, de goede keuze van de merken, de prettige sfeer en goede service.
Voor deze zaken vroeg de klant niet om verbetering. Dat was wel het geval als het ging om value for money.
Ook werd de Bijenkorf gevraagd om inspirerender te worden en de klant op meer vernieuwende ideeën te brengen. Er was behoefte aan aantrekkelijke promoties en bijzondere prijsaanbiedingen.

De klant had behoefte aan inspirerende en vernieuwende ideeën.
De kansen voor de Bijenkorf in en na 2012
Op basis van bovenstaande onderzoeksresultaten concludeerde de directie van de Bijenkorf dat zij verder moest gaan met upgrading in de merken. Met een omvang van bijna 16 miljard euro in de premium goods markt in Nederland is daarvoor voldoende groeipotentie. De Bijenkorf wil van 4% naar 7 à 10% aandeel groeien in deze markt, met een concentratie op de wereldburger als doelgroep van zowel Nederlanders als toeristen uit Europa, China en Rusland, die toestroomden in de grote steden.
Om dit te kunnen verwezenlijken moest de aandacht vooral komen te liggen op de topstores met meer m2 verkoopvloer en een complete herinrichting van de winkel: . meer vernieuwing bij de merken en een verbreding van het top- en premium merkenaanbod.
Dit betekende dat een aantal winkels van de Bijenkorf daar niet voor in aanmerking konden komen en een heroverweging betreffende de modewinkels en de vestigingen in Arnhem en Enschede. Ook de outlet-stores pasten niet meer in dit concept.
