Promotie strategie
De Bijenkorf aanbod via Instagram in november 2018.
Elke tevreden klant geeft die tevredenheid door. Mond-tot-mond reclame is voor een retailer dan ook altijd al een dominante vorm van marketing geweest, maar onder invloed van sociale media neemt dit extreme vormen aan. We leven in een wereld waarin consumenten altijd aan staan, op sociale media honderden tot miljoenen connecties hebben en elkaar continu beïnvloeden. Ook over retail: wat we moeten kopen en waar. Met als gevolg een ingrijpende transitie van marketingbudgetten naar het sociale kanaal. Traditionele advertenties vervangen door video’s, waarmee de juiste doelgroepen volop worden geïnformeerd en geïnspireerd, mede door het grote bereik van bloggers en vloggers. Door de introductie van koopknoppen kan de klant zijn kooplust geheel op de sociale media botviere.

Voor de Bijenkorf werd online marketing leidend in de communicatie met de klant, met de eigen website als hart van de communicatie.
Hierop anticiperen betekent dat retailers hun klanten tegelijkertijd moeten zien als waardevol medium in een door social media gedomineerde wereld. Consumenten met een“Insta worthy lifestyle moet je tegenwoordig Insta worthy ervaringen bieden om gedeeld te worden op sociale media. Dat betekende voor de Bijenkorf dat online marketing leidend werd in de communicatie met de klant, met de eigen website als hart van de communicatie. De sociale media werden gebruikt voor alle nieuws over assortiment, service en evenementen.
Via Facebook en Instagram communiceert de Bijenkorf zijn trends in de mode, populaire producten, de belangrijke seizoensmomenten en nieuwe merken en producten.
De klant in de winkel kan zich in de winkel komen oriënteren, op debijenkorf.nl surfen en vervolgens bestellen of via video call stijladviseurs inschakelen.