Het geheim van de successen

Pagina uit de Bij magazine met Spirit of India, 21 april 1993.

.Pagina uit de Bij magazine met The Spirit of the Orient van 13 april 1994.


De jaren van 1980 tot en met 1999 zijn voor de Bijenkorf de periode geweest waarin de woonafdelingen de grootste invloed op de klant hebben gehad. De inkoop verstond de kennis en kunde om in samenwerking met styling de juiste trends op te sporen en deze te vertalen naar landenthema’s. Maar ook bezaten ze de gave om de juiste inkoopmarkten te ontdekken en eigen goederenontwerpen te laten produceren door de juiste leveranciers in de juiste landen. Binnen de Bijenkorf was er een zodanig harmonische samenwerking tussen inkoop, styling en sales service operations, dat het thema tot in details vertaald kon worden voor de etalages, de winkelaankleding en de visual merchandising van de verkoopafdelingen.

Ad van Dongen, lange tijd het hoofd van de afdeling Sales Service Operations, verklaarde in 1999 in BIJ magazine: 'De winkel maak je op als als een tijdschrift, met de etalage als cover'. Immers ook in die tijd was BIJ magazine, in combinatie met vaste klanten mailings, een enorm sterk medium om de klant voortdurend te informeren over alle vernieuwingen in het assortiment. Ook de glossy mode- en woonbladen maakten gretig gebruik van de kennis in de Bijenkorf en publiceerden in dezelfde periode verhalen die gebaseerd waren op door het warenhuis gelanceerde thema's.


Pagina uit de Spirit of India, 21 april 1993,

Pagina uit de Spirit of India, 21 april 1993.