Onderscheidende basics
Pagina uit de Bij van najaar 1994.
Twee pagina’s uit de Basic Bij van voorjaar 1995,
“We moeten eigenlijk spreken van actuele basics”, was in 1993 de mening van Jan Berger. Inkoper Wonen Jaap Koster viel hem bij, met de mededeling dat de Bijenkorf wat zijn afdeling betrof altijd sterk was geweest in basics. 'Zij vormen een krachtig wapen in moeilijkere tijden, mits we die basics actueel houden. En we danken ons succes dan ook voor een groot deel aan de details die ze nèt even anders maken dan bij de concurrent.'
Geen eenvoudige opgave, die veel teamwork vergde. Samen met de afdeling Styling bekeken de inkopers hoe je de basismodellen een extra onderscheidend accent gaf, zodat ze pasten in het actuele modebeeld. Dat de Bijenkorf daar met de Bijenkorf Huis Collectie uitstekend in slaagde, werd getoond in de bekende BHC-advertenties, de Verbijsterend-aanbiedingen in het Bij magazine of via aparte folders. Of zoals in deze bijzondere BIJ onder het motto De harmonie van de eenvoud: simpele vormen en tijdloze elementen voor mode en meubels.
Eenvoudige attributen met een juiste styling moesten het interieur een extra dimensie geven, was de strategie van de inkoop.