Lastige keuzes
Bij journaal november 1986 met de pooldieren pagina’s.
De speelgoedmarkt omvatte zo'n 25 duizend artikelen waaruit door de inkoop keuzes moesten worden gemaakt. Daarbij hielden zij rekening met nieuwe trends en exclusief voor de Bijenkorf geproduceerde artikelen. Een aspect dat bij hun keuze ook meespeelde was het feit dat het niet alleen ging om speelgoed voor jongens en meisjes tot 12 jaar, maar dat ook spellen voor volwassenen een plek moesten krijgen. Bovendien lag er het plan een nieuwe markt te creëren voor de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar. Daarvoor was bijvoorbeeld de Autosalon bedoeld, waaraan een volle pagina werd besteed in de Sinterklaascatalogus van november 1986. In die tijd waren ook 'Masters of the Universe' en de Transformers belangrijke nieuwkomers in de markt, naast de meer traditionele My little pony en Barbie.
Uit 25.000 artikelen een keuze maken is lastig!
De Bijenkorf was altijd al groot in pluche beesten: ieder jaar liet de inkoop exclusief voor de Bijenkorf dieren of poppen ontwikkelen. En dankzij een nauwe samenwerking met het Wereld Natuur Fonds waren op de speelgoedafdeling unieke exemplaren van bedreigde diersoorten te koop, zoals in 1986 de pooldieren, die een grote hit werden.
Bij journaal november 1986 met de pooldieren pagina’s.
Poolberen in de Bij van november 1986.
Affiche van de autosalon augustus 1986.