Nawoord
Pagina uit de cadeau catalogus van december 2018.
Vanaf 1914 waren de feestdagen in december een absoluut hoogtepunt in de activiteiten van de Bijenkorf. De commerciƫle invulling zou in de jaren daarna voortdurend aan veranderingen onderhevig zijn. Was het aanvankelijk vooral de verjaardag van Sint Nicolaas die jong en oud via paginagrote advertenties naar de Bijenkorf lokte en werd aan kerst wat minder aandacht besteed, dat veranderde na de Tweede Wereldoorlog, vooral dankzij de actie Kijken en Keuren. Vanaf de jaren tachtig van de twintigste eeuw werd de viering van kerst in de Nederlandse gezinnen, en dus ook in de Bijenkorf, belangrijker. Er werd meer aandacht besteed aan de decoratie van het interieur en feestelijke kleding, en er werden steeds meer en steeds duurdere cadeaus onder de kerstboom gelegd.
De introductie van de Feestelijke Finale in 1982 bracht een stroom van initiatieven teweeg: er werden speciale boeken voor de feestdagen geproduceerd, de Autosalon werd geopend, en Bob de Beer manifesteerde zich als de representant van de totale Bijenkorf.
De merken opteerden gretig voor een complete pagina in de Bij, cadeaus werden luxer, kerstdecoraties eigentijdser, kerst- en partykleding exclusiever en modieuzer.
Dankzij de lancering van Inspiration als vervanger van Bij Magazine, en het succes van de inmiddels professioneel ontwikkelde Onlinewinkel, gecompleteerd door de uitingen op social media, was de Bijenkorf in 2010 uitgegroeid tot een prestigieus cadeauhuis, met honderdvijftig premium topmerken die hun beste beentje voor zetten om de luxe uitstraling van de Bijenkorf te ondersteunen.